onsdag, oktober 12, 2011

Citron och Limekaka med blå vallmofrön


Citron-och limekaka med vallmofrö (från Cranks gröna kokbok)

Temp 175 °

125 g smör (går lika bra med 125 ml flytande margarin)

2 tsk rivet limeskal

2 tsk rivet citronskal

3 dl socker

3 ägg

3 ¼ dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

1 dl vanlig yoghurt funkar också med fil

1 msk blå vallmofrön

Lag:

3 msk pressad lime

3 msk pressad citron

3 msk socker

Lägg smör, lime- och citronskal i en skål och vispa till blandningen är porös (ev m elvisp). Tillsätt socker lite i taget och vispa väl mellan gångerna (jag brukar inte vara så noga med det). Vispa ned äggen ett åt gången och blanda väl. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan växelvis ned mjölblandningen, vallmofrö och yoghurt. Smörj och bröa en form (rund eller avlång) och grädda i 30-35 min (jag har aldrig fått den klar på under 40 min). Låt vila i 5 min i formen innan den stjälps upp gärna på galler.

Lagen: Häll lime-och citronpresset och socker i en kastrull, sjud försiktigt och rör till dess att sockret lösts upp. Låt sedan koka utan att röra i 3 min. Stick i ovansidan av kakan med en gaffel och häll den varma lagen över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar