onsdag, februari 23, 2011

Och kylan bara håller i sig...

Det är alldeles för kallt för att arbeta, och jag som verkligen vill komma igång med att måla i växthuset och i den nya delen av butiken men temperaturen är alldeles för låg. Tulpanerna har dock kommit igång och de små tomatplantorna till trädgårdsmässan står och stampar, mm värme vore inte så dumt. Denna vinter har varit alltför lång... Vi har haft ett litet kaffemöte med trädgårdsmästarna och pratat om samarbete under säsongen, det kommer att bli så bra! Och nu är det bara 14 dagar kvar till Rum & Trädgård på Kista mässan!! Missa inte vår inspirations-monter Från Jord till Bord - en grön odyssé.
Min senaste krönika kan du läsa här:
Trädgårdsliv i februari

Vintern ligger fortfarande djup i trädgården. Snön biter sig fast i vita sjok på alla växtbord. Solen färgar vinterhimlen i krispig rosavioletta toner och längtan efter våren, ljuset och barmark har gjort sig påmind väldigt länge. Ibland känns vinterlivet som en lång transportsträcka fram till det ”riktiga” livet, jag liksom pausar och lever i symbios med trädgården. Hämtar andan, hinner reflektera och kan jag inte vara ute i trädgården utan att ha full mundering av kläder och skotta snö så får jag sitta inne och titta ut. I mina tankar är det grönt, jag lever redan i våren och snart är det sommar, det är lite som modebranschen när det är vinter så visar man sommarkollektionen och vice versa. Så i mitt huvud är det vårplaner som smids. Trots att snön ligger bländande vit utanför mitt fönster pågår en febril aktivitet i trädgårdens tecken. Det har planerats och åter planerats inför säsongen och jag känner mig laddad inför en ny och mycket spännande sådan. Det blåser kreativa vindar och det skapar aktiva känslor som blåser bort allt stillastående. 2011 års trädgårdsinfluenser är helt underbara och ligger så varmt om mitt trädgårdshjärta, i år skapar vi något själva, det handlar om hantverk och om hållbarhet. DIY – Do it yourself. Vi gör vår egen jord, sår grönsaker och vårdar våra kära redskap. Det odlas som aldrig förr, på balkonger, på terrasser och i köksland och vem som helst kan, det är bara att slänga sig in i det. En enkelhet växer fram, det är vackert och nyttigt, ett kreativt skapande från jorden till matbordet. Och all den glädje och energi som kommer av det smittar av sig, du förstår vilken smitthärd det blir, likt en stor trädgårdsinfluensa! Vi vårdar och gör medvetna val, för vem vill spruta bekämpningsmedel på sina små söta tomater? Nej ingen så klart, vi tänker ekologiskt så det står härliga till och moder jord bockar och bugar, äntligen så har vi fattat galoppen, att vara rädd om den svenska myllan. Nu tar vi ut svängarna, det är bara hänga på årets gröna odyssé.
Månadens lilla gröna: ”Ät jordgubbar på sommaren, kåldolmar på hösten, svenska äpplen på vintern och nässelsoppa på våren. Vandra på våren, bada på sommaren, paddla på hösten och åk skidor på vintern. Att vända på årstiderna, oavsett om det gäller mat eller aktiviteter, leder ofelbart till en ökad förbrukning av fossila bränslen.”
Citat ur Johan Tells 100 sätt att rädda världen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar