lördag, januari 08, 2011

Mycket snö och lite grönt

Nytt år och nya tag? Eller så är allt som tidigare? Men jag tycker nog ändå att det känns som det är dags att sätta igång trädgårdsåret, och det snart!!! Fortfarande kommer skymningen alldeles för tidigt varje dag. Längtar så in i beng efter ljuset. Dagarna går långsamt och snöskottning står så gott som dagligen på schemat. Vi skottar hemmavid, vi skottar på Norrby, vi skottar hos svärmor... Är faktiskt ganska trött på snö just nu.


I förra veckan beställde jag den sista skvätten av perenner som skall komma i april. Jag har hittat en del nya kärlekar, nya invånare till den vilda och naturliga delen av trädgården är t ex. Campanula alliariifolia - hjärtklocka, som sprider sina gracer generöst. Den härstammar ifrån Kaukasus och Mindre Asien och blommar när ljuset är som intensivast i vårt land, i juni och juli.


Campanula alliariifolia

En annan som jag vill ha är Aconitum 'Ivorine' - Elfenbensstormhatt, har varit svår att få tag på så jag skall försöka odla den själv. Den blommar med elfenbensvita skira blommor mitt i sommaren kan alldeles säkert vara jättefin med hjärtklockan tillsammans med Anemone hupehensis och stora bestånd av Mischanthus sinensis. Det skall vara vilt och vackert i år!

Aconitum 'Ivorine'

En annan nyhet för i år är Aconitum austroyunnanense - slingerstormhatt. Blommorna är blåviolett, den kommer igång lite senare på sommaren och kan bli ca 2 m. Vill stå med rötterna i skuggan och passar därför bra att slingra upp i en buske.

Bild: Ulf Eliasson

Det vi jobbar mest med just nu är förutom snöskottningen.., är tillbehören, alltså de saker som skall finnas i butiken, krukor, olika fat, sekatörer, plantspadar, stora redskap, snören, osv. samt en del bling-bling. Vi skall på Formex om två veckor så det brådskar på. Håller också på och skapar en ny hemsida och en fin folder om Norrby, som skall vara klar inför Rum & Trädgård på Kistamässan och Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan där vi har både inspirations-montrar samt montrar för försäljning av fuchsior. Många trådar är det och meningen är att de skall löpa ihop till en ända tråd den 15:e mars för då är våren här! Det har jag bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar