onsdag, november 02, 2011

Långsamhetens lov



Äntligen höst! Jag älskar hösten. Inte så mycket för att ljuset försvinner och att snön är i annalkande, utan för att det är dags att vila. Efter en lång och hektisk säsong med mycket arbete känns det både skönt och lite tomt att få vila. Så här i slutet av oktober känns sommaren väldigt långt borta och det är nu som långsamhetens lov börjar. Det är nu jag åker till Gotland för att bara vara i några dagar, vandrar vid havet och går på folktomma gator i Visby, att få äta gott på halvtomma restauranger är min melodi. För att lite senare kanske få insupa interkontinental puls i Köpenhamn. Att få besöka de köpenhamnska blomkonstnärerna och alla antikvitetsaffärer är att vara i himmelriket för mitt kreativa sinne. Livet som trädgårdskreatör är lite som yin och yang., en mörk sida och en ljus sida. Vinter och sommar, vila och arbete. Motpoler som är svåra att förena och som jag fortfarande, efter många år, jobbar för att hitta någon balans i.
När jag var liten hade mina föräldrar alltid fyra veckors semester mitt i sommaren och den inföll på den så kallade industrisemestern, då halva Sverige stod stilla. Då tog vi för det mesta båten över till Gotland och där var vi hela tiden och mina föräldrar var nöjda med det. Inget flängande mellan nöjesland och vattenland (var väl inte uppfunna då) nej utan bara vila med långa lata dagar på stranden. Sitta och spela skitgubbe med farfar länge och vissa kvällar satt vi i den gröna bäddsoffan och tittade på TV1. Min mamma tyckte om att gå på rea på Adelsgatan så min bror och jag följde gärna med på en tripp till Visby. För vem visste, det var kanske det enda som skulle hända den närmaste veckan, så det var bäst att passa på. När jag tittar så här i backspegeln så var det långsamhetens lov som regerade och alla verkade nöjda med det. Nu hade de presterat och slitit ett helt år så nu var det rekreation som gällde. Mitt arbetsliv ser lite annorlunda ut, tiden för arbete är mer komprimerad och intensiv än för många andra, vilket gör min lediga tid också mer komprimerad. Många är de som frågar mig vad jag skall göra när jag har en så himla ”lång” ledighet, göra ja, vila, slippa prestera och göra allt det jag har velat göra men inte kunnat under nio månader fullt av arbete. Gå in i långsamhetens sköna tid.
”Bokstavligt hade jag blommor för att överleva Kunde sitta och se på en, nästan en hel dag, en tulpan, gul, med bleka gröna blad Såg hur den växte! Då växte något i mig också”
Dikt av Göran Sonnevi 1968

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar