onsdag, november 24, 2010

Äppeltider

I oktober var jag på Säbyholms årliga höstmarknad. Lite försenad får ni ta del av krönikan i Tyresö Nyheter för oktober.
Bilderna är tagna på Säbyholms höstmarknad.




När jag var liten så bodde min familj i ett höghus i södra Stockholm. Varje höst fick vi stora papperskassar fulla med äpplen från mina farföräldrars trädgård på Gotland. Bland annat Stenkyrkeäpplen och Bläseäpplen och någon påse med gråpäron. Papperspåsarna ställde min mor ute på balkongen. Där samsades de med stora kar av rensade lingon. Mina föräldrar använde sin lediga tid till att göra äppelmos och lingonsylt vid den här tiden på året. Hela min uppväxt har jag ätit egengjord äppelmos, blåbärssylt, lingonsylt, hallonsylt, med mera. De flesta helger från och med månadsskiftet juli/augusti och framåt till oktober åkte vi ut med vår gröna vw-bubbla i skogen och plockade bär. Min bror och jag fann det inte alltid särskilt kul, ibland fick vi mutas med att få saker eller ha med oss någon kompis. Matsäcken bestod oftast av skogaholms-smörgåsar med rökt medvurst, kalla pannkakor och ibland var mat-termosen fylld med korv och till det drack vi varm mjölkchoklad från termosen eller nyponsoppa som förvarades i tupperwareburk.


Fruktträd har ett högt prydnadsvärde. De ger en fantastisk blomning om våren och därefter kommer karten och så småningom dignar grenarna av vackert färgad frukt. Även under vintern bildar de en vacker siluett med sina nakna och knotiga grenar detta sammantaget ger dem en given plats i våra trädgårdar. Varje år säljs en hel del fruktträd och bärbuskar i trädgårdshandeln. Det de flesta vill ha är ett äpple som ska plockas och ätas på en och samma gång. Med tanke på den mängd äpplen vi slänger helt i onödan på grund utav att vi inte vet hur vi skall förvara frukten eller göra med den så är väl den tanken god, eller? Trädgårdslycka är här och nu men dock finns det ingen hållbarhet däri. Istället flyger vi in äpplen från Chile på bästa svenska äppeltid när du och jag kan bli självförsörjande på vinterfrukt. Vi lägger ner otrolig energi på att få tag i det träd vars äpple är sötast, krispigast, godast till att äta, godast att göra paj på, se snyggt ut, inte drabbas av några som helst sjukdomar, och helst skall man inte behöva beskära trädet. Fix och färdigt! Ja och när man sedan bestämt sig för vilket äpple som passar så orkar man i slutänden ändå inte att ta hand om all frukt som trädet producerar.

Men som tur är så blåser trendvindarna åt hållbarhetshållet och musterierna poppar upp som svampar ur jorden. Varför inte starta ett eget musteri i samfälligheten och ha en bya-äppelfest! Om ni är sugna på en liten utflykt gör ett besök med äppelkorgarna till Rosenhills musteri på Ekerö som har drive-in. Dina äpplen läggs i ett gammalt badkar för tvätt och pressas sedan till must utav en gammal verkstadspress! Din must hälls på vita plastdunkar, à la hembränt. Ett ställe utöver det vanliga kan man säga med en massa aktiviteter som bakluckeloppis, uppträdande och föreläsningar. Under sommaren kan du hyra dig en hängmatta att sova och hänga i bland fruktträden. När ni ändå är där på mälaröarna gör ett besök på Äppelfabriken på Färingsö, ett litet ställe för finsmakaren. Här kan du få din must upptappad i en bag-in-a-box. Här kan du få inspiration till egna stordåd i frukttider, njutning och du kan handla den prisbelönta äppelglöggen.
Mina föräldrar förvarade burkarna längst ner i höghusets källare väl inlåsta i ett förråd med trädörrar i skyddsrummet. Det var inte ofta jag behövde gå dit ensam för att hämta burkar som tur var, eftersom det var ingen rolig plats att befinna sig på. Fantasin visste nämligen inga gränser när jag befann mig där i underjorden. Jag kan villigt erkänna att jag som vuxen längtar efter och njuter av att gå ut i skogen och plocka bär och då gärna med matsäck men nu med kaffe och ostmackor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar